Filters
Zoom in
Zoom uit
Info
Open kaart

Navolgers aangetrokken door succes OV-fiets

Op ruim 250 plekken in Nederland fiets je snel naar je eindbestemming op een gehuurde OV-fiets. Voor een schappelijk bedrag stap je bij stations, bus- en tramhaltes, in stadscentra en op P+R-terreinen op de fiets. En de NS-leenfiets doet het inmiddels zelfs zo goed dat ook andere partijen geïnteresseerd zijn in het aanbieden van leenfietsen. Ter indicatie: De NS registreerde vorig jaar een recordaantal van 1,9 miljoen betaalde fietsritten. En dat gaat partijen uit het bedrijfsleven als ook overheden niet in de koude kleren zitten.

Naar initiatief van de Partij voor de Dieren werkt de gemeente Rotterdam aan het opzetten van een deelfietssysteem bij verschillende toeristische attracties in de stad. Zo kunnen de toeristen in aanvulling op het openbaar vervoer voor een laag bedrag – of zelfs het eerste halfuur gratis – een leenfiets pakken van bijvoorbeeld de Markthal naar de Euromast. ‘We hebben het imago een autostad te zijn, met snelwegen in het centrum’, zegt initiatiefnemer Jeroen van der Lee van de PvdD. ‘We moeten bezoekers verleiden de fiets te pakken. Ook onze bewoners kunnen er natuurlijk gebruik van maken.’

In januari van dit jaar deed het Hopperpoint in Eindhoven zijn intrede. Een deelfietssysteem met de focus op zakelijke reizigers in de stad. Zij kunnen bij hun hotel een deelfiets pakken om eenvoudig naar een bedrijventerrein te reizen dat met het openbaar vervoer minder goed bereikbaar is. Het registreren, ontgrendelen van de fietsen en de ritregistratie gebeurt allemaal via één overzichtelijke geïntegreerde app op de smartphone. Later in 2016 volgen er nog zeker tien Hopperpoints in Tilburg en tien in Eindhoven.

Om het goede voorbeeld te geven worden ambtenaren van de gemeenten Eindhoven en Tilburg gestimuleerd gebruik te maken van Hopperpoint. ‘Vormen van duurzame mobiliteit moeten we ondersteunen’, zegt een woordvoerster van de provincie Noord-Brabant over de betrokkenheid bij dit initiatief. Zij verwacht dat Hopperpoint ook in andere Brabantse steden wordt geïntroduceerd.

Sinds de NS begon met het exploiteren van OV-fietsen is het aantal ritten enorm gestegen. Werden er in 2009 nog zo’n 670 duizend ritten geregistreerd, in 2015 waren dat er bijna drie keer zoveel. Dit jaar wordt de vloot van de NS opnieuw uitgebreid met zeker duizend fietsen en ook het aantal verhuurlocaties wordt opgevoerd. Via de NS reisplanner is bovendien de beschikbaarheid van de fietsen te bekijken.

Volgens Coen Vermeulen van Hopperpoint, verbonden aan een bureau dat gespecialiseerd is in mobiliteitsvraagstukken, zijn veel gemeenten doende deelfietssystemen op te zetten. ‘Net als met de auto’s verschuift de vraag steeds meer van bezit naar delen en beschikbaarheid. Alle gemeenten willen duurzaam vervoer stimuleren. Ze hebben er immers ook economisch belang bij. Bezoekers die een stad fietsend doorkruisen, geven meer uit, blijkt uit onderzoek.’

Bron: De Volkskrant